بررسی قیمت ها در بازار خودرو در روزهای اخیر حاکی از تداوم رکود و بی میلی مشتریان به خرید است؛ امری که کاهش قیمت ها را به دنبال داشته و به گفته فعالان بازار پیش از هر چیز به ثبات قیمت ارز باز می گردد.
رییس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودروی تهران امروز (پنجشنبه) مهمترین دلیل این موضوع را ثبات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: عرضه کنندگان بزرگ خودرو، هرگاه ثبات یا افت نرخ ارز را می بینند، عرضه خودرو را قطع می کنند، اما همزمان با افزایش نرخ ارز به افزایش قیمت ها اقدام می کنند.
به گفته این مقام صنفی، پول ابزار کار بازاری هاست و وقتی ببینند پولشان پس از چند ماه سود نداشته، سعی می کنند به فروش خودروها اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه قیمت ها در بازار غیرواقعی است، افزود: عرضه کنندگان خودرو نیز وقتی می بینند خودروسازان که بزرگترین تامین کنندگان خودرو در بازار هستند از عرضه سر باز می زنند، آنان نیز نسبت به فروش اقدام نمی کنند.
موتمنی یادآور شد: خودروسازان نزدیک به سه ماه است که به بهانه افزایش قیمت، خودرویی به بازار عرضه نکرده یا عرضه قطره چکانی داشته اند.
وی اظهار داشت: انحصار عرضه خودرو دست سه خودروساز بزرگ کشور است، اما وقتی آنها نسبت به عرضه خودرو اقدام نمی کنند، آنانی که نسبت به خرید عمده اقدام کرده بودند می توانند بازار را در دست بگیرند.
«اگر در بازار انحصار نداشته باشیم، این مشتری واقعی است که با مطالبه قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر، تعیین کننده قیمت در بازار خواهد بود.»
رییس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: این روزها خودروسازان به بهانه افزایش قیمت ها، هر روز از زیان و زیان انباشته خود خبر می دهند، در حالی که «به اعتقاد من با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و ارز، رشد قیمت خودروها درب کارخانه باید ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.»
وی بیان داشت: خودروسازان در سایر کشورها نیز برخی مواقع با ضرر و زیان یا رکود مواجه می شوند، اما در این شرایط برای حفظ مشتریان، محصولات خود را با سود کمتر وارد بازار می کنند؛ «اما خودروسازان ما همیشه می خواهند سود کنند.»
موتمنی یادآور شد: در حالی که سطح حقوق و دستمزدها در کشور افزایش نیافته، خودروسازان نیز باید به مدیریت هزینه ها بویژه در زمان بحران بپردازند.** لزوم برخورد با سایت ها و کانال های ملتهب کننده بازار
وی گفت: مصاحبه های هر روزه مسئولان خودرویی که به بهانه های مختلف دم از افزایش قیمت ها می زنند و همچنین اقدام هماهنگ برخی سایت ها و کانال های فضای مجازی در افزایش قیمت ها، تحریک بازار را به دنبال داشته است.
این مقام صنفی تاکید کرد: تا زمانی که با سایت ها و کانال های یاد شده و افرادی که آگهی خلاف واقع منتشر می کنند برخورد نشود، این روال ادامه خواهد یافت.
** پیش فروش های خودروسازان
وی به برنامه های پیش فروش خودروسازان در ماه های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: این پیش فروش ها روی کاغذ بوده و در عمل خودرویی در کار نیست، بنابراین انتظار نمی رفته و نمی رود که بر بازار تاثیرگذار باشند.
«خودروسازان اگر قادر بودند ابتدا به تعهدات پیشین خود عمل می کردند.»
موتمنی یادآور شد: عمده این پیش فروش ها از سوی افراد سرمایه گذار و نه مصرف کننده، مورد استقبال قرار گرفت؛ دلالی خودرو و سود کردن از این طریق به شغل دوم برخی افراد در سه دهه گذشته تبدیل شده است.
** حباب قیمتی خودروها
همچنین، «داود سعادتی نژاد» رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران نیز به ایرنا گفت: قیمت فعلی خودروها در بازار کاذب بوده و حباب دارد.
به گفته این مقام صنفی، در حالی که بسیاری از خودروها در زمان پیش از افزایش نرخ ارز تولید شده، اما آنچه باید آن را «تحریم های داخلی» نامید، افزایش حبابی قیمت ها را رقم زده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت پراید بطور مصنوعی تا حدود ۴۰ میلیون تومان بالا برده می شود، بطور قطع بر قیمت قطعات و لوازم یدکی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
سعادتی نژاد بیان داشت: بطور نمونه مردادماه گذشته قیمت لاستیک سواری و روغن فیلتر در بازار حباب داشت، اما با تلاش های انجمن، قیمت لاستیک مدیریت شده و کاهش یافته است.
بررسیهای میدانی نشان می دهد کاهش پلکانی قیمت خودروها در دومین هفته آبان ماه، همچنان ادامه دارد. با نزدیک شدن بازار به تعادل، فاصله قیمت فروش خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد، کاهش یافته است. این تغییرات سبب افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار آزاد شده است؛ از این رو پیشبینی میشود، این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت.