بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، حربه ای برای برخی افراد سودجو در بازار پر سودِ خودرو شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ورود کالاهایی که نمونه داخلی در کشور موجود است، به منظور توسعه و ارتقا جایگاه خودروسازی در کشور دست به بستن سامانه ثبت سفارش خودرو های وارداتی زدند. این اقدام موجب شد شایعه هایی مبنی بر باز شدن این سامانه سبب شود تا قیمت اکثر خودروهای وارداتی طی ۲ ماه اخیر اندکی ثابت بماند.
اما چندی پیش مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست ها با توجه به شرایط اقتصادی متفاوت خواهد بود و الان در زمانی قرار داریم که مدیریت منابع ارزی از اهمیت بالایی برخوردار است . به همین جهت باید در خصوص واردات حساسیت بیشتری داشته باشیم، بویژه در خصوص کالاهایی که مشابه داخلی دارند.
وی افزود: دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو حجم بالای تقاضا واردات خودرو در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال بود، به همین دلیل از تیرماه تصمیم گرفتیم که این سامانه بسته شود که البته با شکایت انجمن واردکنندگان خودرو نیز مواجه شدیم.
به دنبال این پاسخ از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بازار دچار نوسان شد تا جاییکه برخی از خودروها تنها در ۲۰ روز اخیر افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی داشتند. اکنون سیاست این وزارتخانه مزید بر علت ایجاد آشفته بازار در میان خودروهای وارداتی است، اما منفعت این افزایش قیمت سهم چه کسانی خواهد شد؟
بر این اساس ما به سراغ نمایشگاه داران خودرو رفته و قیمت برخی از خودروهای وارداتی را از کسبه مطلع شدیم.
افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی خودروهای وارداتی
یکی از فعالان این صنف در خصوص افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی خودروهای وارداتی اظهار کرد: طی ۱۵ روز اخیر قیمت اکثر خودروهای وارداتی دستخوش تغییر قرار گرفته و شرکت های واردکننده، دست به بالا بردن قیمت خودرو زده اند و بخش زیادی از فروشندگان اتومبیل هم اکنون با حاشیه سود یک الی ۲ میلیون تومانی دست به عرضه خودرو می زنند.
وی ادامه داد: کاهش قیمت از سوی نمایشگاه داران غیر ممکن بوده، زیرا این افراد باید بنگاه های خود را تعطیل کرده و به سراغ شغل دیگری بروند.
یکی از نمایشگاه داران خیابان بهشتی در این راستا بیان کرد: خودرو های ولوو XC90، بی ام و X4 و لکسوس NX طی ۲۰ روز اخیر به ترتیب ۱۵۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومان گران تر شده اند و در این بین عرضه کننده و مصرف کننده، متضرر این افزایش قیمت نجومی می شوند.
این فعال صنف افزود: قیمت خودروهای داخلی به دنبال افزایش قیمت نمونههای وارداتی، بالا رفته است. اکنون ساندرو استپ وی و پژو ۲۰۷ و دیگر خودروها با افزایش قیمت ۵ الی ۷ میلیونی در بازار به فروش می رسند.
رشد قیمت خودرو توجیه اقتصادی ندارد
مانی حداد کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: اتفاقاتی که این اواخر در بازار خودرو رخ میدهد، بههیچوجه معقول نیست. به نظر میرسد اوضاع از کنترل خارج شده و درست به همین دلیل است که کسی مسئولیت آن را به عهده نمیگیرد.
وی افزود: اینکه خودرویی طی ۱۰-۱۵ روز چیزی حدود ۵۰ میلیون گران میشود، چه معنای اقتصادی دارد، آیا غیر از این است که جریان فوق حسابشده، پیش میرود؟
حداد ادامه داد: اگر بحث بسته بودن ثبت سفارش مطرح باشد، این افزایش باید دامان برندهایی مانند مرسدسبنز و یا بامو آلمان را نیز بگیرد ولی شاهد آن هستیم که خودروهای لوکس این دو شرکت هیچ افزایش قیمت غیرمنطقی را تجربه نکردهاند. در واقع آنچه حساسیتبرانگیز است، افزایش شدید قیمت برندهای پرفروش بازار است؛ مانند هیوندای، کیا، رنو و ولوو.
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: برخی بر این باور بودند که بسته شدن سامانه ثبت سفارش به معنی توقف واردات است اما واقعیت آن است که ثبت سفارش، مجوز واردات برای خودروهایی است که میخواهند در آینده وارد شوند.
وی ادامه داد: شرکتهایی که از پیش این مجوز را داشتهاند، همچنان میتوانند به واردات خود طبق ضوابط ادامه دهند. البته همین مسئله باعث تب و تاب بازار شده است، چراکه مدت زمان آخرین گروهی که اجازه واردات دارند رو به پایان است و همین امر میتواند باب بروز برخی از شیطنتها را باز کند.
حدادی تاکید کرد: شرکتهای واردکننده و یا بهتر آنکه بگوییم نمایندگان رسمی برندهای فوق، به خودی خود نمیتوانند به افزایش قیمتهای مصوب خود اقدام کنند. سازمان حمایت، دفتر تعیین ارزش گمرک، شورای رقابت، مرکز اصناف و در مقامی بالاتر وزارت صمت با افزایش شرکتی قیمتها آن هم بهصورت یکباره مخالفت میکند.
وی در خاتمه یادآور شد:به همین خاطر است که شائبه ایجاد یک کنسرسیوم زیرزمینی بین شرکتها و نمایشگاهداران مطرح میشود، گویی این همان پدیده شوم احتکار است. عرضه خودروهایی که توسط نمایندگی با محدودیت روبهرو شدهاند و یا اصلاً فروش نقدی ندارند، ولی بهصورت آماده به پلاک در نمایشگاهها موجود است معنایی ترسناک دارد.
خودرو یک کالای اساسی است
سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در خصوص افزایش قیمت بی رویه خودروهای وارداتی اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو به تاثیر از بسته شدن یک شبه سامانه ثبت سفارش بوده و در این میان هم شرکت های واردکننده خودرو از این وضعیت سواستفاده کرده و اقدام عرضه قطره چکانی خودرو، تاخیر در تحویل به خودرو و برخی اقداماتی از این قبیل زدند. این موارد موجب شد تا یک سورنتوی ۲۳۵ تومانی با نرخ ۳۴۰ میلیون تومانی به فروش برسد.
وی ادامه داد: براساس اظهارات مسئولین میزان واردات خودرو نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده ،پس مشکل شرکت های واردکننده برای بالا بردن چند مرحله ای خودرو در مقاطع زمانی مختلف چه بوده است؟
رئیس اتحادیه تصریح کرد: بازار خودرو به صورت انحصاری در اختیار شرکت های واردکننده بوده و این شرکت ها خودرو های مدل ۲۰۱۶ را در انبارهای خود دپو کرده و با افزایش قیمت ۵۰ میلیونی در بازار عرضه می کنند.
موتمنی با اشاره به اینکه خودرو یک کالای اساسی بوده و هر فردی متناسب به توان خود دست به خرید خودرو می زند، گفت: عدم نظارت دستگاه نظارتی بر اقدامات شرکت های واردکننده خودرو موجب شد تا مصرف کننده ضرر کند، چرا یک خریدار باید یک خودروی ۲۰۰ میلیونی تومانی ۴۰۰ میلیون پول بپردازد. اگر محدودیت عرضه وجود نداشته باشد، بازار دچار چنین آشفتگی نخواهد شد.