مرسدس-بنز گزارشی منتشر کرده که آیندهپژوهان و محققان این کارخانه در آن وضعیت شهرهای بزرگ را پس از سال ۲۰۴۰ میلادی پیشبینی …
مرسدس-بنز گزارشی منتشر کرده که آیندهپژوهان و محققان این کارخانه در آن وضعیت شهرهای بزرگ را پس از سال ۲۰۴۰ میلادی پیشبینی کردهاند. این خودروساز لوکس آلمانی همزمان برخی فنآوریهایی را که در محصولات آینده این کارخانه به کار گرفته خواهد شد معرفی کرده است.
مرسدس بنز در ترسیم این چشمانداز علاوه بر آیندهپژوهان از جامعهشناسان، فیلسوفها، دانشمندان، هنرمندان و معمارها هم کمک گرفته است. این گروه تحول ناشی از پیشرفت تکنولوژی و تغییرات اقلیمی را در سه شهر لندن، لسآنجلس و شنژن در چین بررسی کردهاند.
مرسدس بنز میگوید تحقق آیندهای که پیشبینی کرده به عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زیادی بستگی دارد و این شرکت تلاش کرده از بین احتمالهای مختلف تصویری الهامبخش و ایدهآل از آینده ترسیم کند.
مرسدس-بنز پیشبینی کرده که در لندن پس از سال ۲۰۴۰ رفت و آمد ماشینهای شخصی در مرکز شهر بسیار محدود خواهد شد و مردم از وسايل نقلیه عمومی، تاکسیهای خودران و مسیرهای ویژه دوچرخه استفاده میکنند. جای پارک بسیار محدود خواهد بود و اولویت با ونهای خودرانی است که بسته و بار جا به جا میکنند. برای رساندن این بستهها به صاحبانشان هم از ربات استفاده خواهد شد.
مرسدس-بنز پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۴۰ تقریبا همه ماشینها در لندن الکتریکی باشد و از باغچههای روی بامها برای افزایش فضای سبز استفاده میشود.
در لسآنجلس با توجه به گستردگی شهر ماشین شخصی اهمیت بیشتری خواهد داشت. مرسدس-بنز پیشبینی میکند که تا پانزده سال آینده نیمی از ماشینها در این شهر الکتریکی باشد. سیستم فرسوده مدیریت ترافیک لسآنجلس در سالهای آینده دیجیتال خواهد شد و با کمک هوش مصنوعی از بار ترافیک کاسته میشود.
برای ماشینهای خودران خط ویژه در خیابانها ایجاد میشود و باتری ماشینهای الکتریکی با شارژرهای بیسیم شارژ خواهد شد. بخشی از انرژی مورد نیاز ماشین هم توسط باتریهای خورشیدی تامین میشود.
ه خاطر گرم شدن لسآنجس در سالهای آینده آبخوریهای عمومی در شهر نصب خواهد شد و مسیرهای دوچرخه با سایبان ساخته میشود. رساندن بستههای پستی هم با ترکیبی از پهپادهای خودران و رباتها انجام خواهد شد.
شنژن یکی از مراکز مهم فناوری در چین و جهان است. در تحقیق مرسدس بنز پیشبینی شده این شهر برای مدیریت ترافیک از خیابانهای طبقاتی استفاده خواهد کرد. اطلاعات حرکت ماشینها در سیستمی مرکزی ذخیره میشود و این سیستم با هوش مصنوعی ترافیک شهری را مدیریت خواهد کرد.
رباتها نقش پررنگی در شهر دارند و این گزارش حتی پیشبینی کرده در شنژن رستورانها و مراکز خدماتی ایجاد خواهد شد که کاملا توسط رباتها اداره میشود. پیشبینی شده در این شهر پس از سال ۲۰۴۰ همه ماشینها الکتریکی باشد.
مرسدس بنز میگوید در حال ساخت فناوریهای تازهای است تا محصولات این کارخانه را برای آینده آماده کند. از جمله این فناوریها امکان استفاده از عینکهای واقعیت مجازی است که اطلاعات را هنگام رانندگی روی شیشه عینک نمایش میدهد.
این شرکت همچنین در حال توسعه سیستمی است که به گفته کارخانه فراتر از فضای ماشین، عادتها و برنامه روزانه رانندگان را بررسی و ماشین را طبق این برنامه مدیریت میکند.
بنز در تحقیق خود برنامه روزانه فردی را مثال میزند که پس از بیدار شدن از خواب برای خود قهوه درست میکند و با عینک واقعیت مجازی شروع به کار میکند. سیستم دستیار بنز هنگام خروج او از خانه ماشین را از پارکینگ بیرون میآورد و با نزدیک شدن راننده در را برایش باز میکند. چون راننده پیش از سوار شدن به ماشین قهوه خورده، دستیار بنز مسیر همیشگی که به سمت کافه است را تغییر میدهد و مستقیم به سمت دفتر کار حرکت میکند. اگر راننده بخواهد در مسیر به کارش ادامه دهد، بنز ماشین را به حالت خودران تغییر میدهد و اطلاعات مربوط به کار را از همانجا که در خانه رها شده بود به راننده نمایش میدهد.
مرسدس بنز همچنین قصد دارد ماشینهایش را با مواد بازیافتی و طبیعی بسازد. نخهای ابریشمی که با پروتئین تولید شده یا چرمی که از بازیافت لاستیکهای فرسوده ساخته شده از جمله این مواد است.
رنگهایی که نیروی خورشید را جذب میکند هم از دیگر فناوریهای جدید بنز است. خودروساز آلمانی میگوید این رنگ میتواند به اندازه دوازده هزار کیلومتر حرکت در سال انرژی جذب کند.
بنز همچنین در حال ساخت فناوری جدید برای ترمز است. در این فناوری دیسک و سیستم ترمز از روی چرخ حذف میشود و سیستمی بسیار کوچکتر که داخل موتور الکتریکی است سرعت ماشین را کم میکند. بنز میگوید این ترمز جدید آلودگی کمتری تولید میکند و با آن طراحی چرخهای ماشین متحول خواهد شد.