طبق آمار رسمی گمرک تا انتهای مهرماه ۲۴ هزار دستگاه خودروی وارداتی ترخیص…
نمایشگاههای فروش خودروهای خارجی که تا دو سال پیش تنها میزبان خودروهای کارکرده قدیمی بود، حالا مملو از خودروهای جدید و صفر وارداتی شده اند.
دنیای اقتصاد نوشت: محصولاتی که با سخت گیری زیاد در انتخاب واردکننده و حتی مصرف کننده و با هدف تنظیم بازار؛ به کشور ورود کردند و حالا نیز قیمت های میلیاردی به خود گرفتند.
طبق آمار رسمی گمرک تا انتهای مهرماه ۲۴ هزار دستگاه خودروی وارداتی ترخیص شدهاند، اما این خودروهای وارداتی کجا هستند؟ چرا در معابر و خیابانهای شهر به ندرت شاهد عبور و مرور وارداتیها هستیم؟
پاسخ این پرسش را تنها با جستوجوی نام این خودروها در پلتفرمهای ثبت آگهی میتوان یافت. آگهیهای فراوانی که عموما توسط نمایشگاهداران منتشر شده است.
بررسی میدانی نشان می دهد که اولا تعداد بسیار محدودی از این آگهیها از طرف اشخاص بوده و بیشتر موارد مربوط به شرکتها و نمایشگاهها است.
نکته دیگر اینکه در بیشتر آگهیهای ثبت شده؛ فروشنده از اعلام قیمت خودرو اجتناب کرده و قیمت را توافقی اعلام کرده است. این موضوع نشان میدهد که قیمت وارداتیها حالت شناوری دارد و ممکن است با قیمتهای مختلفی به فروش برسد.
علاوه بر این برخی از خودروهای آگهی شده، فاقد پلاک هستند. در تماسی که با برخی فروشنده ها داشتیم اعلام کردند خودرو بدون پلاک و مدارک به فروش میرسد و بعد از چند هفته پلاک و مدارک هم تحویل داده میشود. جالب اینکه برخی از فروشندگان خودروهای بیپلاک، نمایندگیها بودند.
همچنین فروش ها بصورت فوری، حواله ای و قسطی است.
برای مثال یکی از نمایشگاه داران گفت: حواله فولکس ID4 را به قیمت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میفروشد. به عبارت دیگر تنها نوبت خرید این خودرو از سامانه یکپارچه به چنین قیمت نجومی فروخته میشود.
اما خودروهای وارداتی چه مسیری را طی کردند که به جای خیابانهای شهر سر از نمایشگاهها و شرکتهای فروش خودرو آن هم با قیمتهای گزاف درآوردند؟