سال گذشته در همین بازه زمانی حول و حوش ۷۰ هزار دستگاه انواع خودرو اسقاط…
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور از آمار اسقاط خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ رونمایی کرد؛ طرحی که در پی آن بازار خودرو نونوار و صاحبان خودروهای فرسوده را سورپرایز شدند.
اقتصادنیوز نوشت: اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد. آن طور که رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور خبر داد تا پایان شهریور امسال در مجموع حدود ۱۴۰ هزار دستگاه انواع خودروهای فرسوده از رده خارج شده است.
به گفته محمود مشهدی شریف سال گذشته در همین بازه زمانی حول و حوش ۷۰ هزار دستگاه انواع خودرو اسقاط شده بود. اما چه شده که شاهد رشد تیراژ اسقاط خودروهای فرسوده هستیم؟ براساس اعلام رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در سال جاری دو اتفاق روند اسقاط خودروهای فرسوده را سرعت بخشیده است.
به گفته مشهدی شریف اتفاق اول تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ آن و اتفاق دیگر تصویب آئین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده از ابتدای سال جاری بوده است. به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین با توجه به مدت زمانی که از سال جاری گذشته میتواند گفت شاهد سوپرایز خودروهای اسقاطی هستیم.
آمارهای تفکیکی بازیافت خودرو نشان میدهد از مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده بازیافتی حول و حوش ۱۳۷ هزار دستگاه یعنی حدود ۹۸ درصد را خودروهای سواری و وانت به خود اختصاص میدهند. باقی مانده نیز سهم خودروهای دیزلی شامل مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده است. به عبارت دیگر نزدیک به سه هزار دستگاه انواع خودروی دیزلی تا پایان نیمه اول ۱۴۰۳ استقاط شده است.
مشهدی شریف معتقد است برای اینکه صاحبان خودروهای اسقاطی را سر ذوق آورد تا نسبت به بازیافت خودروی در اختیار خود اقدام کنند، باید سیاست گذار کلان سه برنامه را به طور همزمان دنبال کند. به نظر رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور «تخصیص یافتن منابع لازم»، «تسهیلات ارزان قیمت» و «برنامه ریزی برای اجرای طرحهای متعدد» میتواند روند بازیافت خودروهای فرسوده را تسهیل کند.
ایران خودرو چندی پیش طرح فروشی برگزار کرد که سهم صاحبان خودروهای فرسوده طبق روال پیشین ۲۰ درصد محصولات عرضه شده بود. به گزارش اقتصادنیوز، آبیهای جاده مخصوص در اولین طرح فروش خود بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در مجموع ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع خودرو عرضه کردند. دو هزار و دویست دستگاه سهم خودروهای برقی بود و الباقی را محصولات پُرتقاضای ایران خودرو به خود اختصاص میدادند.
آمارهای ثبت نام کنندگان متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از نام نویسی حدود ۲۵۲ هزار نفری حکایت میکند. این در حالیست تنها ۲۳ هزار و ۴۴۰ دستگاه از محصولات ایران خودرو به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کرد؛ بنابراین به ازای هر دستگاه خودروی عرضه شده به صاحبان خودروهای فرسوده حول و حوش ۱۱ نفر در صف بودند.
پژو ۲۰۷ با موتور TU۳، پژو ۲۰۷ با موتور TU۵، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی، تارا با گیربکس دستی، تارا با گیربکس اتوماتیک، هایما S۷, هایما S۵، هایما X۷ در کنار دو خودروی برقی یعنی لونا GRE و فاو بستیون NAT به همراه جدیدترین محصول ایران خودروییها یعنی ری را ۱۲ خودرویی بود که آبیهای جاده مخصوص در دسترس متقاضیان قرار دادند.