شرکت تویوتا در آمریکای لاتین و شماری از بازارهای اقتصادی، با یک کراس اوور اقتصادی به نام رِیز (Raize) حضور دارد. این کراس اوور کوچک شهری در حقیقت همان دایهاتسو راکی است که از سال ۲۰۱۹ با نشان تویوتا به فروش میرسد. محصولات تویوتا همواره از لحاظ ایمنی جزو مدلهای قابل اعتماد بودهاند، اما نتایج تست تصادف ریز خلاف این ادعا را ثابت میکند.
به گزارش آخرین خودرو، در تست تصادفی که توسط شاخه لاتین از نهاد انکپ انجام شده، تویوتا ریز بسیار ضعیف عمل کرده و تنها با یک ستاره ایمنی به کار خود پایان داده است. به گفته انکپ، این خودرو سازه ضعیف و ناپایداری دارد و در برخورد از جلو با سرعت ۴۰ مایل یا ۶۴ کیلومتر نمیتواند به خوبی از سرنشینان خود حفاظت کند.
اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم در چنین سناریویی حفاظت از سینه راننده به خوبی صورت نمیگیرد. در تست تصادف برخورد از بغل هم که با سرعت ۳۱ مایل یا ۵۰ کیلومتر انجام شده، کابین کراس اوور کوچک مزین به نشان تویوتا دچار تغییر شکل قابل توجه و صدمات زیاد شده است. در شرایط واقعی چنین اتفاقی میتواند به معنای ضربات سخت به سرنشینان باشد. در برخورد از کنار با یک ستون هم اوضاع اصلاً برای تویوتا ریز خوب نبوده و این کراس اور نتوانسته حتی یک ستاره ایمنی از انکپ لاتین دریافت کند.
دادههای موجود حکایت از آن دارند که تویوتا ریز در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۴۱ درصد و در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال امتیاز ۷۲ درصد را کسب کرده است. در دو بخش حفاظت از عابرین پیاده و امانه های کمکی هم امتیازهای ۵۹ و ۵۸ درصد به این کراس اوور اعطا شده است.
شاخه لاتین انکپ به انتقاد از تویوتا پرداخته و این کمپانی را به دلیل عدم ارائه سامانههای کمکی پیشرفته برای ریز سرزنش کرده است. این خودرو در سایر بازارها از جمله اندونزی با سامانههای کمکی پیشرفته عرضه میشود. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که نسخه تست شده توسط انکپ لاتین مدل پرچمدار از تویوتا ریز نیست. به همین خاطر این نسخه از برخی امکانات و تجهیزات ایمنی محروم است.
استفان برودزیاک، رئیس انکپ لاتین درباره عملکرد ضعیف ریز اعلام کرده باعث تاسف است که تویوتا بار دیگر با یک خودروی غیر ایمن در برخی کشورهای منطقه حضور دارد. وی افزوده تویوتا در زمینه ایمنی میتواند عملکرد بهتری داشته باشد، به همین خاطر باید در استراتژیهای خود تجدید نظر کند.
ناگفته نماند در سالهای اخیر تعداد خودروهایی که عملکرد بسیار ضعیفی در تستهای انکپ به نمایش میگذارند، به شکل معناداری رشد کرده است. برای مثال ام جی ۵ و ماهیندرا اسکورپیو در تستهای انکپ استرالیا به امتیاز صفر ستاره ایمنی رسیدهاند! در اواسط سال گذشته هم سیتروئن C3 و جک E10X در تستهای انکپ لاتین کاملا ناکام باقی ماندند.