در پی نگرانی های مختلفی که پیرامون خودروهای برقی چینی وجود دارد، وزارت دارایی کانادا تصمیم گرفته مجموعهای از «تدابیر را برای ایجاد توازن در بازار» اتخاذ کند. مهمترین این تدابیر، اعمال مالیات ۱۰۰ درصدی بر تمامی خودروهای برقی ساخت چین از تاریخ ۱ اکتبر است. این مالیات جدید، افزون بر تعرفه فعلی ۶.۱ درصدی خواهد بود و شامل خودروهای برقی و هیبریدی در کلاسهای مختلف – شامل انواع مدلهای سواری، کامیونها، اتوبوسها و ون ها – میشود.
علاوه بر این، دولت کانادا اعلام کرده از ۱۵ اکتبر، مالیات ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از چین اعمال خواهد شد. همچنین بررسیهای بیشتری برای اعمال مالیاتهای اضافی در سایر بخشهای حیاتی مانند معدن، باتری، نیمه هادی ها و محصولات خورشیدی انجام خواهد گرفت. این اقدامات با هدف حمایت از صنعت خودروسازی کانادا و تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم انجام میشود. صنعت خودروسازی کانادا بیش از ۱۲۵,۰۰۰ نفر و صنعت فولاد و آلومینیوم بیش از ۱۳۰,۰۰۰ نفر شاغل دارد.
دولت کانادا قصد دارد تا محدودیتهایی را بر مشوقهای خرید خودروهای بدون آلایندگی اعمال کند. اگر این محدودیتها اجرایی شوند، تنها محصولات کشورهایی که با کانادا توافقنامه تجارت آزاد دارند، مشمول دریافت مشوقها خواهند بود.
دنبالهروی کانادا از آمریکا و اتحادیه اروپا
تصمیمات کانادا به دنبال اعمال سیاستهای مشابه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا گرفته شده است. شاید بدانید دولت بایدن چند هفته قبل نرخ تعرفه خودروهای برقی چینی را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داد.
کریستیا فریلند، معاون نخستوزیر و وزیر دارایی کانادا، در این باره گفته
: «کارگران و بخشهای حیاتی کانادا، از جمله فولاد و آلومینیوم، در برابر سیاستهای عمدی و هدایتشده دولتی چین که ظرفیت تولید بیش از حد را ترویج میدهند، قرار دارند. این سیاستها توانایی کانادا در رقابت در بازارهای داخلی و جهانی را تضعیف میکنند. به همین دلیل، دولت ما با اقدامات قاطعانه به دنبال ایجاد توازن در بازار و حمایت از کارگران کانادایی است.»
ناگفته نماند چندی قبل اتحادیه اروپا نیز تعرفه واردات خودرو از مبدأ چین را افزایش داد. تعرفه جدید از برندی به برند دیگر متغیر بوده و برای همه یکسان نیست. نکته جالب اینکه تسلاهای وارداتی از چین نیز مشمول تعرفه هستند. البته میزان تعرفه برای محصولات این شرکت پایینتر از رقبای چینی بوده و برابر با ۹ درصد است.