• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1
فریب تعداد فالوور را نخورید!

کلاهبرداری به سبک آقای توت فرنگی ؛ فریب تعداد فالوور را نخورید!

  • کد خبر : 13056
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۴۸
کلاهبرداری به سبک آقای توت فرنگی ؛ فریب تعداد فالوور را نخورید!
گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی بر بستر فضای مجازی باعث شده تا تمامی کسب و کارها به سمت فعالیت در این فضا بروند. این روزها فضای مجازی مملو از فروشندگان کالا و خدمات شده و این فضا فرصتی برای افراد با سرمایه محدودتر مهیا کرده تا بتوانند وارد بازار بزرگ رده کاری خود شوند

این روزها تعداد پیج های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی بسیار زیاد شده است اما آیا تمامی این پیج ها قابل اطمینان هستند؟

 

گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی بر بستر فضای مجازی باعث شده تا تمامی کسب و کارها به سمت فعالیت در این فضا بروند. این روزها فضای مجازی مملو از فروشندگان کالا و خدمات شده و این فضا فرصتی برای افراد با سرمایه محدودتر مهیا کرده تا بتوانند وارد بازار بزرگ رده کاری خود شوند. پای بازار خرید و فروش خودرو هم خیلی زود به این فضا کشیده شد و بسیاری از نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این فضا شروع به فعالیت کردند. مزیت های رقابتی در فضای مجازی و تعدد فروشنده و خریدار باعث شد تا فعالیت در این فضا هم به سود خریدار باشد و هم به سود فروشنده. البته خرید در این فضا همیشه سود نداشته و اگر طبق اصول پیش نروید، امکان کلاهبرداری بسیار بالا خواهد بود. البته در مورد خودرو به دلیل نیاز به حضور فیزیکی برای انجام معامله درصد احتمال کلاهبرداری بسیار پایین تر خواهد بود و در صورت رعایت تمامی اصول خرید، می توان احتمال ضرر را به کمترین میزان ممکن رساند. اما در این یادداشت موردی از کلاهبرداری را نقل می کنیم که در نوع خود بسیار نادر است اما خواندن این مطلب شاید بتواند به شما در خرید خودرو کمک شایانی کند. در ادامه به روایت این کلاهبرداری می پردازیم.

او فقط می فروشد ؛ از توت فرنگی تا خودرو!

داستان این کلاهبرداری مربوط به یکی از پیج های سرشناس خرید و فروش خودرو در کشور می شود که اگر علاقه مند به خودرو باشید یا آن را دنبال می کنید و یا حداقل یک بار پست های مربوط به این پیج را در صفحات دیگر دیده اید. پیجی که ظاهرا به شخصی تعلق دارد که قبل تر فروشگاه های زنجیره ای لباس را مدیریت می کرده و حالا چند سالی است با قدرت خرید و فروش خودرو را پیش می برد. البته امر فروش یک هنر است و اگر کسی این هنر را بلد باشد تقریبا توان فروش همه چیز را دارد. این دقیقا المانی است که در شخص مورد نظر دیده می شود. او یک فروشنده است اما فروش به چه قیمتی؟

یکی از مخاطبین عزیز آخرین خودرو نقل می کند که چندی پیش به دنبال خرید یک خودروی کارکرده کره ای در بازار بوده است و به صورت اتفاقی با یک نمونه تمیز و ارزنده از این خودرو در پیج پرطرفدار ذکر شده مواجه می شود. خریدار خیلی زود برای بازدید خودرو اقدام می کند و خیلی سریع فرآیند کارشناسی و تنظیم قولنامه انجام می شود. لازم به ذکر است که خودروی مورد نظر از نظر آپشن و برخی المان ها با خودروهای همرده متفاوت بوده و آقای فروشنده این خودرو این تفاوت ها را به عنوان سفارتی بودن خودرو پاسخ می دهد. کره ای کارکرده قصه ما آنقدر تمیز و با کیفیت بوده که تمامی نزدیکان و تعمیرکاران خیلی زود پیشنهاد خرید با قیمت بالاتر را به خریدار می دهند و همین باعث می شود خریدار تصور کند که خرید بسیار پرسودی کرده است. اما داستان به اینجا ختم نمی شود.

پس از چندی پلیس آگاهی طی تماسی از خریدار می خواهد خودرو را به پلیس معرفی کند. پس از بررسی های پلیس مشخص می شود که خودروی مورد نظر با چنین شماره شاسی ای قبل تر سوخته است و خودروی مورد معامله عملا قاچاق بوده و برای این خودرو مدرک سازی شده است. این یعنی خودرو باید توقیف شود و خریدار می ماند و ضرر میلیاردی ناشی از خرید این خودرو! البته شاید این گمان برای شما به وجود بیاید که فروشنده هم فریب صاحب خودرو را خورده اما جالب است بدانید که این شخص پرونده مشابه همین پرونده را در پلیس آگاهی دارد. طبق قانون تنظیم کننده قولنامه علاوه بر صاحب خودرو در این موضوع شریک خواهد بود اما پیگیری و به انجام رسیدن این پرونده زمان زیادی را می طلبد و پول خریدار به این زودی زنده نخواهد شد.

واکنش آقای فروشنده به این موضوع چیست؟ برو شکایت کن! این جوابی است که صاحب پیج معروف به خریدار متضرر داده است. چراکه آقای فروشنده به خوبی می داند که پروسه شکایت زمانبر خواهد بود و فعلا قرار نیست پاسخی به کسی بدهد. البته اگر کارشناسی خودرو توسط خریدار به درستی و با دقت انجام شده بود شاید چنین مشکلی پیش نمی آمد اما در این پرونده جزئیات به قدری خوب انجام شده بود که کمتر کارشناسی می توانست متوجه قاچاق بودن خودرو بشود.

یکی از مسئولین پلیس آگاهی در این خصوص به خریدار گفته است : «شما هیچوقت به استعلام های عادی راضی نباشید و بسیاری از خودروهای اینچنینی ممکن است فرآیند تعویض پلاک را هم به سادگی رد کنند. پس اگر می توانید شماره شاسی و اطلاعات را از هر دستگاه ممکن استعلام کنید.»

چه باید کرد؟

خودرو به کالایی برای سرمایه گذاری بدل شده و احتمال کلاهبرداری در آن بیشتر از قبل شده است. اما باید در نظر داشته باشید بازار خودرو هنوز هم بازاری بر مبنای اصالت است. در این بازار همچنان اعتبار و سابقه مهم بوده و تعداد فالوور یا بازدید پست های اینستاگرامی نمی تواند اصالت و سلامت یک مجموعه را تضمین کند. ضمن اینکه مردم باید بدانند بحث خودرو یک مقوله تخصصی است و قطعا فروشنده خودرو در درجه اول باید خودرو شناس باشد و نه صرفا فروشنده! پیشنهاد می شود برای خرید خودرو (بخصوص خودروهای کارکرده) به سراغ نمایشگاه های با سابقه تر و خودرویی تر بروید چراکه هنوز اصالت و سابقه در این بازار حرف اول را می زند.

لینک کوتاه : https://www.uead.ir/?p=13056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.