به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، این تعرفهها از تاریخ ۳ آوریل اجرایی خواهند شد و ترامپ پیشنهاد دائمی شدن آنها را باشند. سوال اینجاست که کدام خودرو ها و برند ها میتوانند بیشترین سود را از تعرفه های جدید ببرند و کدام یک ممکن است بیشترین آسیب را ببینند؟
بررسی ها نشان میدهند که شرکت تسلا بیشترین سود را از تعرفه های جدید خواهد برد. هر یک از خودرو های تسلا بیش از ۸۰ درصد از قطعات و ساخت خود در داخل آمریکا را دارند.
کارخانه های ساخت Model 3 Performance در صدر این لیست قرار دارد به شکلی که ۸۷٫۵ درصد از تولید و ساخت آن در داخل کشور انجام میشود. مدلهای Y هم ۸۵ درصد، سایبرتراک ۸۲٫۵ درصد، مدل S و مدل X هم با ۸۰ درصد قطعات بومی در رتبه های بالای این شاخص قرار میگیرند.
با این حال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا معتقد است که این شرکت تحت تأثیر تعرفه های جدید قرار خواهد گرفت.
با وجود اینکه شرکت تسلا موتور و باتری های محصولات خود را در ایالات متحده تولید میکند اما همچنان بسیاری دیگر از قطعات را از چین وارد میکند.
پس از تسلا، فورد در رتبه دوم قرار دارد، بهویژه سه نسخه از موستانگ که در ساخت آنها ۸۰ درصد قطعات داخلی استفاده میشود شامل مدل گیربکس اتوماتیک موستانگ، مدل GT و مدل GT Coupe Premium هستند. از طرفی موستانگ GT با گیربکس دستی که جعبه دنده آن توسط شرکت Getrag در آلمان تأمین میشود فقط ۷۳ درصد قطعات داخلی دارد.
هوندا نیز جایگاه بالایی در این رتبهبندی دارد، بهویژه مدل پاسپورت با ۷۶٫۵ درصد ساخت آمریکا و همچنین مدل های Odyssey، Ridgeline و Pilot که همگی ۷۴ درصد قطعات داخلی دارند. جیپ Wrangler هم با ۷۶ درصد قطعات داخلی در این فهرست قرار میگیرد. فولکسواگن ID.4 دارای ۷۵٫۵ درصد قطعات ساخت آمریکا است و از سوی دیگر ۷۵ درصد از قطعات دو مدل Chevrolet Colorado و GMC Canyon ساخت آمریکا هستند.
از میان ۳ خودروساز بزرگ دیترویت، جنرال موتورز بدترین موقعیت را در برابر تعرفه های جدید ترامپ دارد. به گفته یک تحلیلگر بانک اطلاعاتی در آمریکا، نزدیک به ۴۰ درصد از خودرو های جنرال موتورز در کانادا یا مکزیک تولید میشوند و تخمین زده میشود که این شرکت ممکن است با ۱۴ میلیارد دلار کاهش درآمد مواجه شود.
البته باید گفت کاخ سفید تأیید کرده است که خودروهای تولید شده تحت توافقنامه ایالات متحده-مکزیک-کانادا یا به اختصار USMCA، از برخی امتیازات ویژه برخوردار خواهند شد.
برخی از خودروسازان خارجی ممکن است تحت تأثیر تعرفه های جدید، ضربه شدیدی به کسب و کار خود در آمریکا ببینند. برند هایی مانند آئودی، BMW ، لکسوس، مزدا و تویوتا مدل های متعددی تولید میکنند که در رتبه های پایین شاخص آمریکایی بودن قرار دارند.
به طور خاص، برخی از محبوبترین خودرو های اسپرت اقتصادی ممکن است بیشترین آسیب را ببینند. مدل هایی مثل مزدا Miata ، سوبارو BRZ، تویوتا GR86 و GR Corolla در شاخص آمریکایی بودن تنها ۱ درصد امتیاز دارند.
چندین مدل پرفورمنس کمپانی BMW هم در همین سطح قرار دارند، از جمله رودستر Z4 و سدان M3 که همگی تنها ۱ درصد از قطعات داخلی بهره میبرند.
با توجه به اینکه ۲۸٫۳ درصد از کل صادرات ژاپن به آمریکا در سال ۲۰۲۴ مربوط به صنعت خودرو بوده است، خودروسازان ژاپنی ممکن است بیشترین آسیب را از تعرفه های جدید ببینند.
به گزارش رویترز، پس از اعلام این تصمیم، سهام نیسان ۲٫۲ درصد، تویوتا ۲٫۷ درصد و هوندا ۳ درصد کاهش یافت. همچنین سهام هیوندای و کیا هر دو ۴ درصد افت کردند.
نخستوزیر ژاپن اعلام کرد که دولت ژاپن برای مقابله با تعرفههای ترامپ همه گزینه ها را روی میز خواهد گذاشت.
او در اضافه کرد: «ژاپن یکی از کشور هایی است که بیشترین میزان سرمایه گذاری را در ایالات متحده انجام میدهد، بنابراین ما این سؤال را مطرح میکنیم که آیا منطقی است که واشنگتن تعرفه های یکسانی را برای همه کشور ها اعمال کند؟ این نکتهای است که ما مطرح کردهایم و همچنان بر آن تأکید خواهیم کرد.»
دانلود با کیفیت