به گزارش پایگاه خبری «اتحادیه خودرو»، ایوان اسپینوسا، مدیر ارشد عملکرد نیسان در یک نشست خبری در ژاپن به خبرنگاران گفت که نیسان هرگز گفتگو با هوندا را متوقف نکرده است و هر دو شرکت همچنان به طور فعال روی برنامه های مشترک و بررسی مسیر های جدید همکاری کار میکنند.
مدیرعامل آینده نیسان گفت که این دو شرکت در مارس ۲۰۲۴ توافق کردند تا در جلسات هفتگی همکاری روی پروژه های خودروی برقی، نرمافزار ها و هوش مصنوعی را بررسی کنند. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و مدیران در حال دستیابی به نتایج مثبتی هستند.
مدیر ارشد برنامهریزی نیسان در آمریکای شمالی به خبرنگاران گفت که خودرو های شاسی بلند بزرگ میتوانند به طور طبیعی یکی از نقاط بالقوه همکاری بین دو شرکت باشند.
اسپینوسا، مدیرعامل آینده نیسان در مذاکرات خود به مدیران عالی رتبه هوندا گفت: “اگر بخواهید نسل بعدی شاسی بلند های بزرگ و کراساوور های ما را توسعه دهید، باید جایگزینی برای مدل های Pathfinder، Murano ، QX60 و QX65 بسازید.”
او همچنین ادامه داد: “هوندا هم مدل های مشابهی با این چهار خودرو دارد، بنابراین اگر یک پلتفرم مشترک با آن ها توسعه دهید، به جای تولید فقط ۲۰۰ هزار دستگاه، بلافاصله آن را برای ۴۰۰ هزار دستگاه طراحی میکنید. میتوانید ببینید که چطور به سرعت هزینه های متغیر ساخت و توسعه را تحت کنترل درمیآورید.”
این موضوع برای نیسان که در حال حاضر با بحران مالی روبهرو است، حیاتی محسوب میشود.
مدیرعامل آینده نیسان در یک نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که نیسان در حال حاضر حدود ۱ تریلیون ین یا حدود ۶٫۷ میلیارد دلار آمریکا سرمایه در اختیار دارد. در عوض، مشکل اصلی شرکت نیاز به اصلاح جریان نقدینگی است.
نیسان در حال حاضر بیش از حد هزینه میکند و درآمد کمی دارد، بنابراین باید همزمان سودآوری را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهد. اشتراک هزینه ها با رنو و میتسوبیشی تا حدی به این موضوع کمک کرده است و همکاری با هوندا نیز میتواند مفید باشد. اما اگر کاهش هزینه ها و عرضه محصولات جدید نتواند مشکل جریان نقدی را به سرعت حل کند، ممکن است نیسان همچنان به یک شریک برای ادغام یا حتی خرید آن نیاز داشته باشد.
با وجود این مسائل و مشکلات، چه کسی میتواند نیسان را نجات دهد؟ غول تولیدی تایوانی، فاکسکان که تأمینکننده اپل نیز هست، علاقه خود را نشان داده است. با این حال، مشخص نیست که آیا مدیران ژاپنی از ایده تصاحب نیسان توسط یک شرکت تایوانی با نفوذ گسترده در چین استقبال خواهند کرد یا نه. طبیعی است که اسپینوسا از اظهار نظر درباره هرگونه مسائل سیاسی خودداری کرد.
کمپانی فاکسکان نیز اعلام کرده که به دنبال تملک نیسان نیست، بلکه به دنبال همکاری است.
مسلما در این میان گزینه واضح هوندا است. این شرکت قبلاً از مذاکرات ادغام کنار کشید اما فایننشال تایمز گزارش داد که ممکن است در صورت تحقق یک شرط هوندا به گفتوگوها بازگردد: کنارهگیری مدیرعامل فعلی نیسان که آن هم کسی نیست جز ماکوتو اوچیدا.
خب، در نهایت این اتفاق افتاد. از اول آوریل ایوان اسپینوسا به عنوان مدیرعامل جدید نیسان کار خود را آغاز میکند. رویکرد او به نظر میرسد که با رویکرد اوچیدا تفاوت دارد. اوچیدا از این که نیسان در ادغام به یک شریک درجه دو تبدیل شود، وحشت داشت. اما اسپینوسا چندان روی این موضوع حساس نیست.
دانلود با کیفیت