به گزارش پایگاه خبری «اتحادیه خودرو» به نقل از ایسنا، پیشبینیها نشان میدهد که صنعت خودرو در سال ۲۰۲۵ تغییرات قابلتوجهی را تجربه خواهد کرد. طبق اعلام S&P Global، فروش خودرو در ایالاتمتحده به نرخ سالانه تعدیلشده فصلی ۱۶٫۲ میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به پیشبینی ۱۶ میلیون دستگاهی سال ۲۰۲۴، رشد ۱٫۲ درصدی را نشان میدهد. با اینحال، این افزایش همچنان بازتابدهنده فضای نامطمئن بازار است.
پیشبینی میشود قیمت خودروها در این سال کاهش یابد، با این حال همچنان در سطح بالایی باقی میماند. نرخ بهره نیز احتمالا روند کاهشی داشته و سطح تورم ثابت خواهد ماند. موجودی خودروهای جدید بهبود خواهد یافت، اما مدیریت دقیق عرضه همچنان ضروری است.
جنرال موتورز سال ۲۰۲۴ را با فروش قوی در بخش خودروهای گرانقیمت مانند کامیونها، شاسیبلندها و خودروهای برقی پشت سر گذاشت. سهام این شرکت طی سال ۲۵ درصد رشد کرد. موجودی این شرکت در سهماهه چهارم به ۶۲۷ هزار دستگاه رسید که معادل ۵۰ تا ۶۰ روز عرضه است. جنرال موتورز همچنین مشوقهای فروش خود را به ۴٫۵درصد از میانگین قیمت معامله کاهش داد.
در سال ۲۰۲۵، جنرال موتورز خودروهای برقی جدیدی مانند کادیلاک ویستیک، کادیلاک اپتیک، کادیلاک اسکالیک IQ و شورولت بولت الکتریکی را روانه بازار خواهد کرد. با اینحال، حذف احتمالی اعتبار مالیاتی برای خودروهای برقی در دولت جدید ممکن است چالشهایی برای این شرکت ایجاد کند. همچنین، جنرال موتورز در اواخر سال ۲۰۲۴ با کاهش ۵ میلیارد دلاری در بازار چین و تعطیلی بخش روباتاکسی کروز مواجه شد.
فورد نیز سال ۲۰۲۴ را با فروش قوی پشت سر گذاشت، اما مشکلاتی مانند کاهش چشمانداز سود به دلیل مسائل تامینکنندگان و زیاندهی در بخش خودروهای برقی، چالشهایی برای این شرکت ایجاد کرد. فورد همچنین برنامه تولید یک شاسیبلند الکتریکی سهردیفه را لغو کرد و افتتاح یک کارخانه جدید خودروهای برقی را به تعویق انداخت.
تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان، سال موفقی را در ایالاتمتحده پشت سر گذاشت. فروش خودروهای برقی این شرکت ۵۸ درصد افزایش یافت و مدلهای هیبریدی مانند کمری، راو۴ و پریوس همچنان تقاضای بالایی داشتند. در مقابل، فولکسواگن اما سال سختی را پشت سر گذاشت. مشکلات توسعه نرمافزار و تاخیر در تولید خودروهای برقی، این شرکت را با هزینههای زیادی مواجه کرد. با اینحال، وضعیت فولکسواگن در ایالاتمتحده بهبود یافته است.
مدلهای برقی این شرکت، ازجمله ID.4، با کاهش فروش مواجه شدند، اما ون ID.Buzz بهتازگی با قیمت اولیه ۶۰ هزار دلار عرضه شده است. فولکسواگن قصد دارد مدل تیگوان جدید را تا سال ۲۰۲۶ با پیشرانه هیبریدی عرضه کند. با اینحال، این تاخیر نگرانیهایی را ایجاد کرده است، زیرا تیگوان پرفروشترین مدل این شرکت در ایالاتمتحده است.
درمجموع، سال ۲۰۲۵ برای صنعت خودرو سالی پرچالش اما پرامید پیشبینی میشود. از یکسو، رقابت در بخش خودروهای برقی و هیبریدی شدت گرفته و از سوی دیگر، تغییرات اقتصادی و سیاسی میتواند تاثیرات مهمی بر این صنعت بگذارد.
دانلود با کیفیت