• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
0

افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروسازان هم‌چنان با روند تورم تولیدکننده بخش صنعت خودرو هم‌خوانی ندارد

  • کد خبر : 17443
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروسازان هم‌چنان با روند تورم تولیدکننده بخش صنعت خودرو هم‌خوانی ندارد

به گزارش پایگاه خبری «اتحادیه خودرو» به نقل از سنا، ۲ روز پیش خودروسازهای بورسی با انتشار اطلاعیه‌هایی در سامانه کدال از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات خود خبر دادند. آخرین مجوز افزایش رسمی قیمت خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۲ صادر شده بود. پیش‌تر، در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ قیمت محصولات برخی خودروسازان بورسی ۱۳ تا […]

به گزارش پایگاه خبری «اتحادیه خودرو» به نقل از سنا، ۲ روز پیش خودروسازهای بورسی با انتشار اطلاعیه‌هایی در سامانه کدال از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات خود خبر دادند.

آخرین مجوز افزایش رسمی قیمت خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۲ صادر شده بود. پیش‌تر، در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ قیمت محصولات برخی خودروسازان بورسی ۱۳ تا ۴۲ درصد افزایش یافته بود.

جا ماندن افزایش قیمت خودروها از تورم صنعت

بررسی ها نشان می‌دهد؛ افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروسازان هم‌چنان با روند تورم تولیدکننده بخش صنعت خودرو هم‌خوانی ندارد. کارشناسان با توجه به این واقعیات معتقدند؛ برای متعادل شدن شرایط صورت‌های مالی خودروسازان، ضروری است نرخ خودروها در مقاطع زمانی مشخص بر مبنای نرخ تورم بخشی صنعت، تعدیل شود.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۲ تورم بخش تولید وسایل نقلیه موتوری ۴۲٫۲ درصد بوده در حالی که مراجع ذی‌ربط فقط با افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات خودروسازان موافقت کرده‌اند.

متوسط تورم بخش تولیدکننده صنعت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۹٫۹ درصد بوده و به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو بر اساس این الگو اعمال شده است، در صورتی که تورم بخش تولید وسایل نقلیه موتوری ۴۲٫۲ درصد بوده است. بررسی های داده های فوق نشان می‌دهد؛ تورم بخش تولید وسایل نقلیه موتوری در سال اخیر بیشتر از تورم کل صنعت بوده و باید در محاسبه قیمت ها این مهم را لحاظ کرد.

بر همین مبنا، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان تاکید دارد؛ با توجه به تثبیت طولانی‌مدت قیمت‌ خودروها و با در نظر گرفتن افزایش قیمت مواد اولیه در این دوره، اگر قیمت برخی خودروهای داخلی را ۷۰ تا ۸۰ درصد اضافه کنیم، نرخ جدید تازه به سطح قیمت تمام شده می‌رسد.

کیوان پناهی معاون عملیات فروش ایران خودرو هم ضمن تایید نظر دبیر انجمن خودروسازان معتقد است: افزایش ۳۰تا ۳۵درصدی محصولات خودروسازان کافی نیست زیرا نهاده‌های تولید خودرو، مانند ورق فولاد، بیش از این مقدار افزایش نرخ داشته‌ است. به گفته او، پیشنهاد خودروسازان افزایش ۴۰تا۴۵درصدی بود اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان با افزایش متوسط ۳۰تا۳۵درصدی موافقت کرد.

اطلاعیه‌های جدید چه می‌گوید؟

ایران خودرو در آخرین افشای اطلاعات خود نرخ خودرو را به طور متوسط ۳۳ درصد افزایش داد. در افشای اطلاعات با اهمیت الف ایران خودرو تاکید است: قیمت‌های اعلام شده بهای کارخانه است و مالیات بر ارزش افزوده ، شماره گذاری ، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداخت های قانونی به مبالغ مذکور اضافه می‌شود .

در جدول زیر قیمت محصولات ایران خودرو در سال‌های مختلف را بررسی کرده ایم:

 

توضیحات:

۱٫ سورن پلاس در مدل های جدید ارتقایافته و موتورهای به روزتری را نصب کرده است. سورن پلاس در سال های قبل با موتور EF7 عرضه شده اما اکنون با موتور XU7P عرضه شده است.

موتور دناپلاس دستی نیز نسبت به سال های قبل تقویت شده است.

راناپلاس نیز نسبت به سال های قبل ارتقایافته است.

۲٫قیمت ها به تومان است.

افزایش قیمت مشابه در شرکت سایپا

شرکت سایپا نیز ۲ روز پیش از افزایش ۳۰ درصدی محصولات خود، به‌طور متوسط، خبرداد. نرخ‌های جدید سایپا به شرح زیر است:

توضیحات: شاهین پلاس اتوماتیک، اطللس و اطلس اتوماتیک سه خودروی جدید گروه خودروسازی ساپیا هستند که در سال های قبل تولیدی نداشته‌اند.

دانلود با کیفیت

لینک کوتاه : https://www.uead.ir/?p=17443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.