یکی از مهمترین بخش هایی که در خودرو ال۹۰ ایرانی تغییر داشته، قوای محرکه یا همان موتور خودرو است. ال۹۰ ایرانی حاصل پروژه P90 به عنوان جدیدترین …
پرشین خودرو: یکی از مهمترین بخش هایی که در خودرو ال۹۰ ایرانی تغییر داشته، قوای محرکه یا همان موتور خودرو است.
ال۹۰ ایرانی حاصل پروژه P90 به عنوان جدیدترین سدان شرکت پارس خودرو در اصل نمونه بهبود یافته خودرو تندر۹۰ است. قوای محرکه این خودرو با تغییر اساسی به موتور ME۱۶ تبدیل شده است.
براساس این گزارش، پارس خودرو بر روی پروژه P۹۰ به جاری موتور K۴M از موتور بهبودیافته و به روزتر TU۵ یعنی ME۱۶ استفاده کرده که از فناوری های موتوری و تکنولوژی ساخت بالاتری بهره می برد و موجب شده است این موتور جز پیشرانه های به روز تولیدی در کشور باشد.
قوای محرکه ام.ای۱۶ یک موتور ۱۵۸۷ سی.سی ۱۶ سوپاپ است که توانایی تولید حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد و تمامی این نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو خودرو منتقل می شود.
موتور مذکور به سیستم های روزی مانند سیستم زمان بندی متغیر میل سوپاپ هوا(VVT) و اویل پمپ دبی متغیر مجهز شده است.
این گزارش می افزاید: سیستم وی.وی.تی موجب می شود تا در فواصل مختلف، قدرت و گشتاور مناسبی در اختیار راننده قرار بگیرد. از طرفی اویل پمپ دبی متغیر هم کمک می کند تا عملکرد روغن کاری در شرایط گوناگون کاری موتور به نحو احسن انجام شود.
رای هماهنگی بهتر این پیشرانه با پلت فرم P۹۰ سعی شده تا کالیبراسیون این موتور در بهترین شرایط ممکن تنظیم شود تا این موتور با شرایط مختلف آب و هوایی و بنزین سراسر کشور سازگار باشد.
در مقایسه با موتور K۴M، این موتور ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰ نیوتن متر گشتاور بالاتر تولید می کند. یکی از نکات مثبت موتور ME۱۶ استفاده از آن در خودروهای دیگر همچون شاهین سایپا است که موجب می شود تا بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی به وجود نیاید و یا مشکلی کمتری برای مصرف کنندگان ایجاد شود.
اما در مقام مقایسه باید گفت که رنو تندر۹۰ به موتور K۴M مجهز بود که جز کم استهلاک ترین پیشرانه های نصب شده در خودروهای داخلی به شمار می رود که با ۱۵۹۸ سی.سی توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار درت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارا است.