شاهین یکی از جدیدترین خودروهای ملی و محصول شرکت سایپاست که در سال ۹۹ معرفی و نسخه دندهای آن وارد بازار شده است. اشاره به …
شاهین یکی از جدیدترین خودروهای ملی و محصول شرکت سایپاست که در سال ۹۹ معرفی و نسخه دندهای آن وارد بازار شده است. اشاره به نکات قابل تأملی مانند طراحی بروز و امکانات رفاهی قابل قبول در بررسی شاهین اتوماتیک، سبب شد تا این خودرو از بدو ورود به بازار با استقبال خیلی خوبی مواجه شود.
شاهین که ابتدا رهام نام داشت، یک خودروی سدان است که توسط سایپا طراحی و تولید شد. در بررسی شاهین اتوماتیک، جدیدترین خودروی تولید داخل سایپا، اولین نکته حائز اهمیت تفاوت پلتفرم به کار رفته در مقایسه با سایر محصولات سایپاست. این خودرو بر روی پلتفرم SP۱۰۰ سایپا توسعه داده شده و در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار رونمایی شد.
در این گزارش نگاهی به ویژگیهای شاهین اتوماتیک و موارد ارتقا یافته آن خواهیم داشت و در انتها کاتالوگ رسمی منتشر شده برای این خودرو را نیز بررسی خواهیم کرد.
معرفی شاهین اتوماتیک بعد از تأخیر فراوان
خودروی شاهین از ابتدای معرفی کانسپت آن تا زمان تایید و ورود به خط تولید انبوه، با تأخیرهای پی در پی روبرو بود. از تحریم و عدم دسترسی به موتور درنظر گرفته شده برای آن گرفته تا حواشی متعددی که در مقالات تخصصی بررسی و معرفی تیپهای پیشین شاهین به آنها پرداخته شد. شاهین ابتدا در نسخه دندهای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماهها گمانه زنیهای مختلف، سایپا اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دندهای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و اکنون نسخه اتوماتیک آن با عنوان شاهین اتوماتیک CVT به بازار خواهد آمد. لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک دیگر شاهین که قویتر از شاهین CVT خواهد بود به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد. طراحی ظاهری شاهین اتوماتیک
خودروی شاهین از ابتدای معرفی کانسپت آن تا زمان تایید و ورود به خط تولید انبوه، با تأخیرهای پی در پی روبرو بود. از تحریم و عدم دسترسی به موتور درنظر گرفته شده برای آن گرفته تا حواشی متعددی که در مقالات تخصصی بررسی و معرفی تیپهای پیشین شاهین به آنها پرداخته شد.
شاهین ابتدا در نسخه دندهای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماهها گمانه زنیهای مختلف، سایپا اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دندهای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و اکنون نسخه اتوماتیک آن با عنوان شاهین اتوماتیک CVT به بازار خواهد آمد. لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک دیگر شاهین که قویتر از شاهین CVT خواهد بود به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.
طراحی ظاهری شاهین اتوماتیک
خودروی شاهین از ابتدای معرفی کانسپت آن تا زمان تایید و ورود به خط تولید انبوه، با تأخیرهای پی در پی روبرو بود. از تحریم و عدم دسترسی به موتور درنظر گرفته شده برای آن گرفته تا حواشی متعددی که در مقالات تخصصی بررسی و معرفی تیپهای پیشین شاهین به آنها پرداخته شد. شاهین ابتدا در نسخه دندهای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماهها گمانه زنیهای مختلف، سایپا اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دندهای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و اکنون نسخه اتوماتیک آن با عنوان شاهین اتوماتیک CVT به بازار خواهد آمد. لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک دیگر شاهین که قویتر از شاهین CVT خواهد بود به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.
شاهین اتوماتیک CVT از نظر ظاهری طبق تصاویر منتشر شده در بررسی شاهین اتوماتیک داخل سایت سایپا تفاوتهای جزئی با شاهین دندهای داشته اما نمای کلی خودرو تفاوتی با قبل ندارد. از جمله تغییرات نسخه اتوماتیک شاهین با نسخه دندهای اضافه شدن خط کروم بالای محل نصب پلاک عقب، جلو پنجره متفاوت و آنتن کوسهای از جمله تغییرات شاهین CVT است.
در بخشهای متعددی شامل دستگیره آسان بازشو، رودریها و سیستم گلوبال کلوزینگ، فریم جلوپنجره، دستگیره داخلی و تریم داخلی کابین از روکش کروم استفاده شده که چهره بهتر و لوکستری به شاهین اتوماتیک میبخشد. مانیتور کلاستر از ۷ اینچ به ۱۰ اینچ ارتقا پیدا کرده است و جز این موارد، تغییر محسوس دیگری در کابین مشاهده نمیشود.
بررسی شاهین اتوماتیک از لحاظ فنی
شاهین اتوماتیک CVT در بخش فنی از همان قلب تپنده نسخه دندهای خود بهره مند شده است. این خودرو همان پیشرانه معروف ساخت شرکت مگاموتور را داشته که یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است و با عنوان M۱۵ توربو شناخته میشود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را داراست که برای خودرویی در این سگمنت مناسب ارزیابی میشود.
همانطور که از نام این خودرو مشخص است جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۷ سرعت است که نیروی پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. در بررسی شاهین اتوماتیک، CVT استاندارد آلایندگی یورو ۵ به چشم میخورد که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو که وزنی ۱۳۲۰ کیلوگرمی دارد حدود ۱۶ ثانیه اعلام شده است.
به کار گیری جعبه دنده CVT به همراه موتور تنفس طبیعی مجهز به تیپ ترونیک، احتمالاً مشکل تأخیر در شتاب گیری موتور توربوشارژ را از مشخصات شاهین اتومات حذف نماید. باید در عمل دید شاهینهای اتوماتیک تحویل شده به مشتریان، صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در چند ثانیه پر خواهند کرد و آیا بررسی شاهین اتوماتیک، با برتری نسبت به مدل دندهای همراه خواهد بود یا خیر.
شاهین اتوماتیک در بخش امکانات رفاهی نسبت به نسخه دندهای امکانات کاملتر و بروزتری دارد که یک نکته مثبت برای این خودرو محسوب میشود. از جمله امکانات شاهین اتوماتیک میتوان به سانروف برقی، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمز ABS و EBD، چراغ روشنایی روز، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر تعویض دنده GSI، سنسور باد تایرها، دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد.
در کاتالوگ بررسی شاهین اتوماتیک میتوانید از زاویه دقیقتر و مفصلتری با مشخصات این خودرو آشنا شوید.
آیا خرید شاهین اتوماتیک ارزشش را دارد؟
با توجه به آخرین قیمت شاهین اتوماتیک که بالای ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شده است، لیست آپشنها و امکاناتی که برای این خودرو ارائه شدهاند تا حدودی میتواند ارزش خرید را توجیه کند. بررسی شاهین اتوماتیک نشان میدهد خودروهای تقریباً هم رده و اندکی بالاتر در کلاس سدانهای شهری، از جمله محصولات وطنی دنا پلاس، تارا، رانا پلاس و اتومبیلهای مونتاژی از جمله جک J۴ آپشنال، رقبای اصلی این خودرو در بازار خواهند بود. البته این را نیز درنظر داشته باشید که وجود موتور توربوشارژر، به طور بالقوه استهلاک خودرو را بالا میبرد. کیفیت پایین بنزین در اقصی نقاط ایران نیز مزید بر علت شده و به احتمال زیاد، عمر خودرو را پایین خواهد آورد.
نظر به نکاتی که در بررسی شاهین اتوماتیک یاد شد، اگر قصد دارید نسبت به ثبت نام و خرید این خودرو اقدام نمایید پیشنهاد میکنیم سراغ گزینه تنفس طبیعی آن بروید. شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT پاسخگوی نیاز افرادی خواهد بود که آپشنهای خودرو را در اولویت قرار میدهند./ پرشین خودرو