بامو اعلام کرده که در سال ۲۰۲۸ اولین مدل هیدروژنی تولید انبوه خود را به بازار عرضه خواهد کرد. خودروساز آلمانی میگوید برای …
بامو اعلام کرده که در سال ۲۰۲۸ اولین مدل هیدروژنی تولید انبوه خود را به بازار عرضه خواهد کرد. خودروساز آلمانی میگوید برای ساخت این ماشین با شرکت تویوتا همکاری میکند.
بامو و تویوتا میخواهند با همکاری هم یک سلول سوختی جدید بسازند و برای افزایش زیرساختهای لازم برای سوختگیری ماشینهای هیدروژنی هم تلاش کنند. سلول سوختی دستگاهی است که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن برق تولید میکند.
بامو و و تویوتا از پیشگامان ساخت ماشینهای هیدروژنی هستند. بامو در حال حاضر یک مدل آزمایشی هیدروژنی از شاسیبلند X5 ساخته و تویوتا یک مدل هیدروژنی به نام میرای را در حجم کم تولید میکند. هیوندای هم از شرکتهای دیگر پیشرو در ساخت ماشینهای هیدروژنی است و یک شاسیبلند به نام نکسو را در تعداد محدود تولید میکند.
طرفداران ماشینهای هیدروژنی میگویند این ماشینها نسبت به ماشینهای الکتریکی زمان کمتری برای سوختگیری نیاز دارند و با هر باک پر از هیدروژن مسافت بیشتری از ماشینهای الکتریکی حرکت میکنند. این ماشینها محیط زیست را هم آلوده نمیکنند چون نتیجه فرآیند شیمیایی تولید برق از ترکیب هیدروژن و اکسیژن در پیل سوختی آب است.
اما منتقدان ماشینهای هیدروژنی میگویند با وجود آلودگی صفر خود این ماشینها، استخراج هیدروژن نیاز به سوختهای فسیلی دارد و ایستگاههای سوختگیری برای این ماشینها بسیار اندک است.
تویوتا نسل جدید مدل میرای را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کرد. قیمت پایه ماشین در اروپا ۷۳ هزار یورو (۸۱ هزار دلار) است و تویوتا میگوید در شش ماه اول سال جاری حدود ۶۰۰ دستگاه از آن فروخته است.
با این حال بامو اعلام کرده که هیدروژن قطعه گمشدهای است که پازل حمل و نقل آینده جهان را تکمیل میکند.
آلپین، زیرمجموعه ماشینهای اسپرت رنو هم اعلام کرده در حال کار روی فنآوری ماشینهای هیدروژنی است و قرار است چند هفته دیگر در نمایشگاه خودروی پاریس یک کانسپت با قوای محرکه هیدروژنی نمایش دهد.