شرکت سایپا سیتروئن از گروه خودروسازی سایپا پس از وقفهای چندساله در شرایط جدید حاکم بر فضای بینالمللی و داخلی ایران، توانسته است جایگاه خود را تثبیت و تقویت کرده و قطار توسعه محصول خود را به ریل اصلی بازگرداند.
شرکت سایپا سیتروئن از شرکت های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا و نماینده انحصاری محصولات نشان سیتروئن در ایران، که در سال ۱۳۹۷، اولین محصول حاصل از سرمایهگذاری مشترک سایپا و سیتروئن یعنی خودروی سیتروئن C3 را به بازار ایران عرضه کرد و توانست علی رغم شرایط سخت حاکم بر فضای بینالمللی، بالغ بر۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو را روانه بازار کند، حالا پس از وقفهای چندساله در شرایط جدید حاکم بر فضای بینالمللی و داخلی ایران، با حمایت مدیرعامل گروه توانسته است جایگاه خود را تثبیت و تقویت کند و قطار توسعه محصول خود را به ریل اصلی بازگرداند.
بر اساس برنامهای که در طرح تجاری توافق شده توسعه همکاریهای سایپا و سیتروئن آمده بود، شرکت سایپا سیتروئن ابتدا با عرضه خودرو هاچبک C3 و با قوای محرکه ۱.۶توربو، جایگاه منحصربهفرد خود در بازار خودرو ایران را، ایجاد کرد و سپس با عرضه دو مدل کراس اوور و صندوقدار مبتنی بر همین پلتفرم(سکو) و با ایجاد تنوع در قوای محرکه، حضور خود در بازار خودرو ایران را تثبیت و تقویت کرد.
لذا بر اساس این شرایط جدید، دستورالعمل سایپا و حمایت های مدیرعامل گروه سایپا، دومین محصول برنامهریزی شده قبلی در توسعه سبد محصولات حاصل از سرمایهگذاری مشترک، به زودی وارد بازار ایران خواهد شد.
خودروی دوم برنامهریزی شده برای عرضه در بازار ایران همان خودرو C3- XR است که مدل کراس اوور از خانواده محصولات مبتنی بر پلتفرم C3 است.
لازم به ذکر است که خودروهای کراس اوور کلاسB، از جمله خودروهای مورد نیاز بازار ایران و دارای تقاضای بالا است و مدلهای متنوع از این خودرو با سطح آپشن های (امتیازات) متفاوت به تدریج به بازار عرضه خواهد شد.
همچنین با توجه به گذشت زمان از عرضه این محصول مطابق با برنامه اولیه توافقشده در سرمایهگذاری مشترک، این خودرو در ظاهر بیرونی (نمای جلو و عقب) و نیز تریم داخل و قوای محرکه، به روزآوری شده است.
با توجه به برنامه ریزی های انجامشده قبلی در شرکت سایپا سیتروئن و تلاشهای صورت پذیرفته اخیر، هماکنون خطوط تولید (شامل خط بدنه، رنگ و مونتاژ) این خودرو، آماده بهرهبرداری است.
اولین محموله قطعات این خودرو سفارش گذاری شده و در راه حمل به ایران است و به زودی وارد کارخانه سایپا سیتروئن خواهد شد که بر این اساس در آذرماه سال جاری، شاهد شروع تولید آزمایشی این خودرو، خواهیم بود و در بهمن ماه، با افزایش تدریجی سفارش گذاری های انجام شده و رسیدن محمولههای بعدی قطعات، شاهد تولید انبوه این خودرو کراساوور خواهیم بود.
برنامه تولید این خودرو در سال جاری، ۲۰۰۰ دستگاه و برنامه سال بعد، حداقل ۲۰هزار دستگاه خواهد بود.
با توجه به روابط ایجاد شده قبلی با تأمین کنندگان داخلی و توسعه این روابط در شرایط فعلی، این خودرو با تیراژ اقتصادی و ابتدا با ساخت داخل ۲۰ درصد، وارد بازار شده و به تدریج ساخت داخل آن تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و به عنوان یکی از محصولات اصلی شرکت سایپا سیتروئن از گروه سایپا در بازار ایران خواهد بود.
همچنین با توجه به نیاز تنوع محصول، گروه سایپا عرضه سایر محصولات برند سیتروئن به صورت CBU یا SKD را از طریق شرکت سایپا سیتروئن در برنامه خود قرار داده است و اقدامات اجرایی تحقق آن نیز آغاز شده است و به زودی با رسیدن خودروهای جدید به ایران، اطلاعرسانی لازم انجام خواهد شد.
یکی از اهداف اصلی این برنامه استراتژیک، توسعه سبد محصولات با نشان سیتروئن به عنوان یکی از نشان های معتبر و منحصر به فرد اروپایی در راستای سیاست های توسعهای وزارت صمت و گروه سایپا است.