در سال ۲۰۲۱ بود که شرکت مرسدس بنز با سدان EQS وارد بازار خودروهای لوکس الکتریکی شد. با وجود بهرهمندی از آخرین فناوریها و کیفیت کابین ممتاز، این خودروی پرچمدار نتوانست آنطور که باید در جذب مشتریان عمل کند. حالا خبر رسیده که تنها پس از یک نسل تولید، این خودرو به تاریخ پیوسته و نسخه الکتریکی S کلاس جای آن را خواهد گرفت.
یکی از دلایل شکست EQS به طراحی عجیب و غریب و نامتعارف آن نسبت داده میشود. در حالی که رقبای این خودرو طراحی رایجتری داشته و به سنتها وفادار باقی ماندهاند، مرسدس بنز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و پرچمدار الکتریکی خود را با فاصله محوری زیاد و فرم قطرهای شکل بدنه راهی میدان کرد، سبکی که اصلاً با روی خوش بازار مواجه نشد.
آنطور که آقای اولا کلنیوس، مدیرعامل کمپانی مرسدس بنز، در مصاحبه اخیر خود گفته نسل جدید S کلاس در حال توسعه بوده و در دو نسخه درون سوز و برقی وارد بازار خواهد شد. اگر همه چیز طبق برنامه ریزیها پیش برود، نسل جدید پرچمدار اشتوتگارتی ها اواخر دهه کنونی از راه خواهد رسید.
نام نسخه برقی S کلاس جدید چه خواهد بود؟
پاسخ به این سوال ساده است. وقتی قرار باشد از یک مدل دو نسخه متفاوت تولید شود، طبیعتاً نام آن یکسان خواهد بود، ولی برای ایجاد تمایز از کد یا پسوندی متفاوت استفاده خواهد شد. احتمال میرود مرسدس بنز از حرف E و یا عبارت EQ Technology در نام نسخه الکتریکی استفاده کند، درست مثل اتفاقی که برای نسخه برقی G کلاس افتاد.
طراحی مرسدس بنز S کلاس برقی چگونه خواهد بود؟
با توجه به تجربهای که مرسدس بنز الان دارد، میتوان پیشبینی کرد که طراحی S کلاس برقی سنتی تر و عامه پسندتر خواهد بود. اعضای سری EQ اگرچه از لحاظ آیرودینامیک و مباحث علمی سرآمد هستند، اما از نظر طراحی که فاکتور بسیار مهمی است، برای مشتریان جذابیت ندارند. به همین جهت آقای کلنیوس تایید کرده که نسخه برقی S کلاس طراحی مشابهی با نسخه درون سوز خواهد داشت.
با وجود طراحی مشابه، از دو پلتفرم متفاوت برای ساخت نسخه الکتریکی و نسخه درون سوز S کلاس استفاده خواهد شد. بر اساس شایعات پلتفرم فعلی MRA برای نسل بعدی S کلاس درونسوز ارتقا خواهد یافت. نسخه الکتریکی هم بر مبنای پلتفرم MB.EA Large توسعه پیدا خواهد کرد. با این حساب میتوان نتیجه گرفت که برخلاف نمای ظاهری، در زیر پوسته نسخه درونسوز و برقی متفاوت از هم خواهند بود.
گمانه زنیها درباره مشخصات پیشرانه نسخه الکتریکی S کلاس
از آنجایی که تا معرفی نسل جدید S کلاس زمان زیادی باقی مانده است، نمیتوان درباره جزئیاتی مثل میزان خروجی پیشرانه، برد حرکتی و ظرفیت باتری اظهار نظر کرد. با این حال دلیلی وجود ندارد که S کلاس برقی ضعیفتر از EQS باشد و یا نسبت به آن عقبگرد داشته باشد. به احتمال زیاد این نسخه از پرچمدار اشتوتگارتی ها، با پیشرانه تک موتوره و دو موتوره قابل انتخاب خواهد بود. برای نسخه تک موتوره قدرتی در حدود ۳۶۰ اسب بخار و برای نسخه دو موتوره قدرتی فراتر از ۵۰۰ اسب بخار پیش بینی میشود. ظرفیت باتری هم احتمالاً فراتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت و برد حرکتی بین ۵۶۰ و ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود.
درباره زمان معرفی چه میدانیم؟
نسل کنونی مرسدس بنز S کلاس که با کد W223 شناخته میشود، در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و اکنون سالهای تقریباً میانی عمر خود را سپری میکند. با توجه به صحبتهای مدیرعامل کمپانی مرسدس بنز احتمالاً نسخه الکتریکی نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ از راه خواهد رسید.
قیمت آن چقدر خواهد بود؟
در حال حاضر قیمت مدل ۲۰۲۴ است EQS از حدود ۱۰۶ هزار دلار آغاز میشود. این رقم برای نسخه درون سوز S کلاس برابر با حدود ۱۱۹ هزار دلار است. با توجه به این ارقام و زمانی که در پیش داریم، احتمالاً روی نسخه الکتریکی از S کلاس برچسبی در حدود ۱۲۰ هزار دلار نصب خواهد شد.