تویوتا تا همین چند ماه قبل به دلیل تمرکز زیاد روی خودروهای هیبریدی و حضور بسیار کم رنگ در بازار خودروهای الکتریکی تحت انتقادهای شدیدی قرار داشت. اما اکنون به نظر میرسد استراتژی کمپانی ژاپنی صحیح بوده و این خودروساز پرطرفدار توانسته مسیر پیش رو را به درستی پیشبینی کند. اگرچه تویوتا حالا چند مدل تمام الکتریکی را در سبد محصولات خود دارد، ولی بر اساس گزارشی جدید، برنامههای این شرکت در زمینه برقی سازی با کندی بیشتری همراه خواهد شد و استراتژی تویوتا درمورد تولید خودروهای برقی تغییر خواهد کرد.
کاهش تولید به دلیل کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای تمام الکتریکی
آنطور که نشریه نیکی گزارش کرده تویوتا قصد دارد تولید خودروهای برقی خود را به میزان قابل ملاحظهای کاهش دهد. طبق گزارش این نشریه، خودروساز ژاپنی فروش ۱ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۶ را هدفگذاری کرده است. این رقم نسبت به اهداف قبلی ۳۳ درصد کاهش دارد. علت اصلی این امر، به کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی نسبت داده میشود. با وجود کاهش چشمگیر، باید گفت که این رقم نسبت به آمار فروش خودروهای برقی در سال گذشته، بسیار بیشتر است. شاید بدانید سهم مدلهای الکتریکی از آمار فروش تویوتا در سال ۲۰۲۳ تنها ۱۰۰ هزار دستگاه بود. پیشبینی میشود این کمپانی سال آینده چیزی در حدود ۴۰۰ هزار خودروی برقی را به مشتریان خود در سرتاسر جهان تحویل دهد.
در استراتژی جدید مشخص نیست که آیا تویوتا عرضه مدلهای برقی خاصی را به تعویق خواهد انداخت یا تولید همه مدلها را کاهش خواهد داد. این شرکت مشغول کار روی چند مدل جدید است که دو مورد از آنها در دسته شاسی بلندهای مجهز به سه ردیف صندلی قرار دارند. گفته میشود این دو مدل در کارخانه تویوتا واقع در کنتاکی و ایندیانا تولید خواهند شد.
پیش تر و در ماه جولای، تویوتا از عرضه ۳۰ مدل برقی تحت برند اصلی و برند لوکس لکسس خبر داده بود. این کمپانی اعلام کرده بود که آمار فروش سالانه خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ باید به ۳.۵ میلیون دستگاه برسد.
تویوتا اولین خودروسازی نیست که در برنامههای برقی سازی خود تجدید نظر میکند. ولوو که قرار بود از سال ۲۰۳۰ به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود، این هدف گذاری را لغو کرده و تولید مدلهای هیبرید نرم و هیبریدی شارژی را در دستور کار قرار داده است. فورد و جنرال موتورز هم عرضه شماری از محصولات برقی خود را به تأخیر انداختهاند.