با بازنگری اتحادیه اروپا در تعرفه خودروهای وارداتی از چین، تسلا به یک فرصت بزرگ دست یافته است. با تصمیمات جدید، خودروهای وارداتی تسلا از مبدأ چین به اروپا، به جای تعرفه ۲۰.۸ درصدی که قبلاً پیشنهاد شده بود، با تعرفه اضافی ۹ درصدی به فروش خواهند رسید. به لطف این امر، قدرت رقابت پذیری تسلا در برابر رقبای چینی که عمدتاً محصولات خود را با قیمت پایینتری عرضه میکنند، افزایش پیدا خواهد کرد.
کاهش تعرفههای اضافی برای خودروسازان چینی
اتحادیه اروپا تعرفههای اضافی برای سایر خودروسازان چینی را نیز تعدیل کرده است. برای مثال، تعرفه پیشنهادی برای خودروهای ساخت بی وای دی از ۱۷.۴ درصد اولیه به ۱۷ درصد کاهش یافته است. محصولات جیلی به جای تعرفه ۱۹ درصدی مشمول تعرفه ۱۹ درصد میشوند. محصولات گروه SAIC نیز با تعرفه ۳۶.۳ درصدی راهی اروپا خواهند شد. این رقم پیشتر از ۳۸.۱ درصد پیشنهاد شده بود. شاید بدانید خودروهای MG توسط شرکت SAIC ساخته میشوند. سایر برندها در صورت همکاری با تحقیقات شامل تعرفه ۲۱.۳ درصدی خواهند شد، در غیر این صورت باید خود را برای تعرفه ۳۶.۳ درصدی آماده کنند.
موقعیت ممتاز تسلا در اروپا
تعرفههای جدید افزون بر تعرفه ۱۰ درصدی است که هماکنون خودروهای چینی وارداتی به اروپا را در بر میگیرد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این تغییرات به نفع تسلا بوده و آن را در موقعیت بهتری قرار میدهد. مقامات اتحادیه اروپا دلیل تفاوت وضع تعرفه کمتر برای تولیدات شرکت تسلا نسبت به سایر برندها را دریافت یارانه کمتر از دولت چین عنوان کردهاند. در حال حاضر شرکت تسلا سدان برقی مدل ۳ را از شانگهای به اروپا صادر میکند و طبیعتاً تعرفه کمتر میتواند به یک برگ برنده برای آن تبدیل شود.
مراحل بعدی برای تصویب تعرفهها
خودروسازان اکنون میتوانند در طی ده روز آینده درخواست جلسات استماع داشته باشند و نظرات خود را ارائه کنند. پس از آن، کمیسیون اروپا تصمیم نهایی خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد؛ در مرحله بعدی برای تصویب مقررات جدید رأی گیری خواهد شد. قوانین و مقررات نهایی تا اوایل نوامبر اجرایی شده و به مدت پنج سال معتبر خواهند بود.