بازار خودرو در ایران با شرایط بیسابقهای از رکود مواجه است. علیرغم تلاشهای شرکتهای مونتاژکار برای افزایش عرضه و ارائه طرحهای فروش اقساطی، بازار همچنان در حالت نیمهتعطیل به سر میبرد. این یادداشت که توسط علی خسروانی، عضو هیئت مدیره اتحادیه خودرو، نوشته شده است، به بررسی دلایل این رکود و وضعیت کنونی بازار خودروهای ایرانی و وارداتی میپردازد.
۱٫ افزایش عرضه توسط شرکتهای مونتاژکار:
شرکتهای مونتاژکار بهتازگی سرعت عرضه خودروهای خود را افزایش دادهاند و دعوتنامههای تکمیل وجه بهطور مستمر در حال صدور هستند. طرحهای فروش اقساطی متعدد نیز در دسترس خریداران قرار گرفتهاند، اما بازار هنوز از کمبود تقاضا رنج میبرد.
۲٫ وضعیت بازار خودروهای ایرانی:
بازار خودروهای داخلی نیز در حالت نیمهتعطیل قرار دارد. یکی از دلایل این وضعیت، انتظار خریداران برای اعلام نتایج قرعهکشیهای ایرانخودرو است. معمولاً پس از اعلام نتایج، بازار برای مدت کوتاهی رونق میگیرد، زیرا خریدارانی که نامشان در قرعهکشی انتخاب نشده، به سمت بازار آزاد حرکت میکنند.
۳٫ رکود بازار وارداتیها:
بازار خودروهای وارداتی نیز با کاهش قیمت و کمبود تقاضا مواجه است. ازدیاد واردات خودروهای صفر کیلومتر و ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، نقش مهمی در این کاهش داشته است. همچنین، کاهش قیمت دلار باعث کاهش انتظار تورمی و جلوگیری از جهش قیمتها شده است.
۴٫ خروج سوداگران از بازار خودرو:
با کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار، سوداگران و سرمایهگذاران فصلی به تدریج از بازار خودرو خارج میشوند. قرعهکشیهای ایرانخودرو بهعنوان یکی از آخرین فرصتهای سوداگران تلقی میشود، اما با کاهش فرصتهای کسب سود، تنها مصرفکنندگان واقعی و شبکه رسمی توزیع در این بازار باقی خواهند ماند.
نتیجهگیری:
بازار خودرو در ایران به مرحلهای از رکود کامل رسیده است که تنها مصرفکنندگان واقعی و شبکههای رسمی فروش در آن حضور دارند. با کاهش تورم و نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار، انتظار میرود این وضعیت ادامهدار باشد و بازار خودرو به تعادلی پایدار برسد.
دعوت به اقدام:
از خوانندگان دعوت میشود نظرات و تجربیات خود را در مورد شرایط فعلی بازار خودرو در بخش نظرات این یادداشت به اشتراک بگذارند و در بحث شرکت کنند.