رئیس شورای رقابت در حالی هفته گذشته از حذف بازار دلالی خودرو و موافقت با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا خبر داد که حدود ۱۵ مدل خودرو داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان با حاشیه قیمتی تا ۴ میلیون تومان نرخ کارخانه و بازار روبهرو هستند.
در جلسه هفته پیش شورای رقابت، برای خانواده پراید و تیبا متوسط افزایش قیمت ۱٫۲۵ درصدی و برای خانواده پژو و سمند متوسط افزایش قیمت ۲٫۶۹ درصدی به تصویب رسید.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت یکی از شروط صدور این مجوز را برطرف شدن حاشیه بازار خودرو عنوان کرد و با بیان اینکه حاشیه بازار خودرو حذف شده است، گفت: در بازار خودرو دلال بازی وجود ندارد، بازار آرام است و مشکلات قبلی وجود ندارد.
این در حالی است که هم اکنون در مورد خودروهای با رنج قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان (که توسط شورای رقابت قیمتگذاری میشوند) شاهد اختلاف قیمت دست کم ۱۲ مدل خودرو در کارخانه و بازار هستیم.
هم اکنون پژو پارس LX کلاس ۱۵ با قیمت ۳۸ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان از سوی کارخانه عرضه میشود، در حالی که قیمت این خودرو در بازار ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و به این ترتیب شاهد اختلاف قیمت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در مورد این خودرو هستیم.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز دارای اختلاف قیمت حدود ۹۰۰ هزار تومانی در بازار است، به طوری که با قیمت ۳۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در کارخانه عرضه میشود ولی در بازار به قیمت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
همچنین پژو ۴۰۵ مدل SLX دارای حاشیه قیمتی یک میلیون تومانی در بازار است.
در مورد سمند SE و همچنین سمند EF7 نیز شاهد اختلاف قیمت یک میلیون تومانی در بازار و کارخانه هستیم.
در مورد اختلاف قیمت سایپا ۱۱۱ نیز باید گفت هم اکنون قیمت این خودرو در بازار ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخ کارخانه است و در مورد تیبا SX نیز شاهد اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی در بازار هستیم.
قیمت تندر ۹۰ مدل E2 نیز در بازار ۷۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه است و این اختلاف قیمت در مورد رنو ساندرو دندهای به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان میرسد.
اختلاف قیمت پارس تندر نیز در بازار با کارخانه حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است به طوری که این خودرو در کارخانه ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و در بازار ۴۲٫۵ میلیون تومان عرضه میشود.
علاوه بر این ۱۳ مدل خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان در کارخانه به فروش میرسد در حالی که نرخ بازار آزاد این خودرو با اختلاف ۲۰۰ هزار تومانی به ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میرسد.
در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 هم باید به نرخ کارخانهای ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو و عرضه آن با حاشیه قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی در بازار اشاره کنیم.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو تهران در مورد اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودروها به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: خودروسازان باید به اندازه نیاز بازار، خودرو عرضه کنند تا کمبودی وجود نداشته باشد و حاشیه قیمتی تقویت نشود.
وی با بیان اینکه تصمیم اخیر شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانهای محصولات ایران خودرو و سایپا تأثیری در بازار خودرو نداشته است، اظهار داشت: رئیس شورای رقابت عنوان میکند که این شورا توانسته است دلالبازی و حاشیه قیمت خودرو در بازار را جمع کند، اما اینطور نیست و در حال حاضر برخی خودروهای داخلی با حاشیه قیمت بالایی در بازار روبرو هستند.
رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو تهران با طرح این سوال که چرا شورای رقابت و دستگاههای نظارتی مانند سازمان حمایت به این مسئله ورود نمیکنند؟ گفت: پژو پارس LX حدود ۹ ماه است که اختلاف قیمت بالایی را بین نرخ کارخانه و بازار دارد، اما کسی به این مسئله رسیدگی نکرده است.
وی با بیان اینکه مصرفکنندگان نسبت به قیمت و کیفیت خودروهای داخلی معترض هستند، گفت: اختلاف قیمت بین نرخ کارخانه و بازار به ضرر مصرفکننده است.
به گفته مؤتمنی، خودروسازان بازار خودرو را مدیریت میکنند و با کاهش عرضه خودرو به بازار باعث بالا رفتن قیمتها در بازار و تقویت حاشیه قیمتی شدهاند، در حالی که اگر عرضه خودرو افزایش یابد، حتی ممکن است قیمت خودرو در بازار به کمتر از نرخ کارخانه نیز برسد.