وزیر صنعت با ابراز نارضایتی از خودداری کرهایها از انتقال سرمایه و تکنولوژی خودرویی به کشور گفت: اگر آنها به حرف ما گوش کرده و سر عقل بیایند فاز جدید همکاریهای ما با این کشور گسترش بیشتری خواهد یافت.
محمدرضا نعمتزاده امروز در همایش بینالمللی صنعت خودرو با اعلام این که در جلسه شب گذشته خود با مدیریت عامل سایپا، آنها اطمینان دادند که همه کارهای تفاهمنامه این شرکت با سیتروئن تمام شده است، اظهار داشت: بحث سرمایهگذاری خارجی با کشورهای اروپایی برای توسعه صنعت خودرو بسیار مناسب است و در این رابطه مذاکرات متعددی نیز با شرکتهای خارجی انجام شده است. در حال حاضر تفاهمنامه رنو و ایدرو در مراحل نهایی قرار دارد.
وی با ابراز این که قرار شده در جلسهای بعد از همایش امروز موضوع قراردادهای خارجی به بحث برسد و مراحل آنها اعلام شود گفت: علاوه بر فرانسویها با آلمانیها در خصوص خودروهای تجاری و سواری نیز مذاکراتی را نیز انجام دادهایم. در جلسه روز گذشته با نخست وزیر سوئد گسترش همکاریها مطرح شد، حتی امروز سوئدیها در حال بازدید از سایت خودرویی در قزوین هستند که با کلنگزنی پروژهای همکاری خود را با ایرانیها افزایش دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبتهای خود با اعلام “با کره جنوبی نیز صحبتهایی کردهایم تا آنها متعهد به سرمایهگذاری در ایران شوند”، تصریح کرد: من صریحاً به کرهایها گفتهام “اگر بازار ایران را میخواهید بیایید در ایران مانند سایر شرکتهای فرانسوی سرمایهگذاری کنید”. البته اخیراً کرهایها با کرمان موتور همکاری خود را گسترش دادهاند که این موضوع برای من رضایت کننده نیست و آنها نیز بهسمت انتقال سرمایه و تکنولوژی حرکت کنند.
نعمتزاده با اظهار “ما با اینهمه جوان تحصیلکرده نباید در رشد اقتصادی خود با مشکلاتی همراه شویم”، افزود: مقامات سوئدی میگویند ۳۰ درصد از جمعیت این کشور را ایرانیها تشکیل میدهند و حتی یکی از وزرای سوئد ایرانی است. این موضوع نشان میدهد که ایرانیها دارای توانمندی بسیاری هستند و باید از تواناییهای خود بهنحو احسن استفاده کنند.
وی با اشاره به این که چرا کرهایها مراکز تحقیقاتی خود را به ایران نمیآورند، تصریح کرد: اگر آنها به حرف ما گوش کرده و سر عقل بیایند فاز جدید همکاریهای ما با این کشور گسترش بیشتری خواهد یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان “از همان روزهایی که به وزارت صنعت آمدم صحبتهایی بر ضد صنعت خودرو مطرح بود” اظهار داشت: درست است صنعت خودروی کشور مشکلات زیادی دارد اما استحقاق اینهمه کملطفی را هم ندارد.
وی با انتقاد از این که چرا خودروسازان کشور در حوزه خدمات پس از فروش مناسب عمل نمیکنند، گفت: بعضاً دیده شده مردم را در صفهای مراکز پس از فروش نگه میدارند که این موضوع برای من بسیار ناراحت کننده است.
نعمتزاده اضافه کرد: اولین کاری که در اوایل سال ۹۲ برای صنعت خودرو انجام دادم برنامه راهبردی ۱۰ساله صنعت خودرو بود. سپس به موضوع جذب سرمایهگذاری و ارتقاع کیفیت متمرکز شدیم اما امروز رعایت حقوق مشتریان و ارائه خدمات مناسب از اولویتهای بعدی ما به شمار میآید. امروز مشتری چیزی را که خود قضاوت میکند میبیند نه این که برداشت خودروساز را ملاک تصمیمگیری خود قرار دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به خودروسازان حاضر در همایش، اظهار داشت: کاری کنید تا سال آینده مردم شما را تشویق کنند. من که قرار است بازنشسته شوم و کارها را به دوستان جوان بدهم. اما باید توجه به توسعه صنعت خودرو مورد ملاک مسئولین قرار گیرد.
وی با اعلام این که بحث مشتریان که صاحبان اصلی فعالیتهای اقتصادی به شمار میآیند، بسیار مهم است، تصریح کرد: در گزارشی که به من ارائه شده ۲۵ درصد از شکایت مردم به کمبود قطعات اختصاص دارد. آیا کمبود قطعه مشکلی است که قابل حل نباشد؟ قطعه را بخرید تا مردم آنقدر گلهمند نباشند.
نعمتزاده با تأکید بر “بیایید همت کنیم تا مسائل و مشکلات امروز مردم با صنعت خودرو برطرف شود”، افزود: یک سقف ماهانهای را برای خود تعریف کنید تا بعد از آن نارضایتی مردم را کاهش داده باشید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به آئیننامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که مورد تصویب دولت قرار گرفته است اشاره کرد و افزود: در این آئیننامه من یادم هست مادهای عنوان شده که اگر عیوب فنی یک خودرو خیلی زیاد باشد خودروساز باید خودروی معیوب را پس گرفته و یک خودروی جدید را به مشتری تحویل دهد.
وی خطاب به خودروسازان حاضر در این همایش، تأکید کرد: خجالت نکشید اگر محصول شما ایرادات فنی دارد آن را اعلام کنید و در اسرع وقت قطعات بیکیفیت را تعویض نمایید. بنده بهخاطر دارم زمانی که استاندارد سوخت از یورو۲ به یورو۴ ارتقا پیدا کرد بر اساس محاسبات یکمیلیون تن آلایندگی در سطح کشور کاهش پیدا کرد. این موضوع نشان میدهد با تغییرات مناسب و تولید قطعات باکیفیت میتوانیم مانع نارضایتی مصرف کننده شویم.
نعمتزاده به پرداخت سود ۴هزار میلیاردی خودروسازان به بانکها اشاره کرد و تصریح کرد: اگر خودورسازان تلاش کنند این رقم را کاهش دهند، بسیاری از هزینههای آنها کاهش پیدا میکند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که نباید خودروسازان به اموری غیر از امور تولید بپردازند، گفت: اگر میبینید هزینهای که ارتباطی با موضوع تولید ندارد به شما تحمیل میشود آن را کاهش دهید بهعنوان نمونه، ایرانخودرو سهمی در یک بانک دارد، که ربطی به تولید ندارد و به نظر میرسد باید در این رابطه تصمیم مناسبی اتخاذ کند.
وی با ابراز این که باید خودروساز از قطعه باکیفیت متناسب با استانداردها در محصولات استفاده کند، اظهار داشت: به قطعهسازان هم توصیه میکنم در طراحی و مهندسی قطعات بهروز عمل کنند، قرار نیست یک قطعه ۲۰ سال مدام تولید شود. باید قطعهسازان نیز برای توسعه محصولات خود اقدامات لازم را انجام دهند.
نعمتزاده در ادامه صحبتهای خود با یادآوری کمپین خودرو نخرید که در سال گذشته به وجود آمده بود، افزود: من در آن مقطع چندین بار به مجلس رفتم، آنها به خودروسازان میگفتند “چقدر خودروهای آشغال تولید میکنید؟!” من در آن جلسه گفتم “اگر آشغال هست در ماههای گذشته هم همین محصول تولید میشد اما چرا الآن این کمپین تصمیم به نخریدن خودروهای داخلی گرفته است؟”.
وی اضافه کرد: آنقدر کمپین خودرو نخرید را پیگیری کردم تا خائنین این قضیه را پیدا و آنها را به مراجع مربوطه معرفی کردم. این افراد فهمیده بودند که خودرو عامل توسعه اقتصاد است و فکر میکردند قبل از انتخابات با شلوغبازی اهداف خود را اجرایی کنند، البته در آن مقطع به من اعلام شد “نعمتزاده رانتی عمل میکند”، ولی من بهدور از این موضوعات وظایف خود را انجام دادم.